FANDOM

Monkey D. Luffy (jap. モンキー・D・ルフィ, Monkī D. Rufi) on merirosvo, sekä One Piece anime- ja mangasarjan päähenkilö. Hän on vallankumousarmeijan johtajan, Monkey D. Dragon poika, Merivoimien kuuluisan lippuamiraalin, Monkey D. Garpin pojanpoika, vuoristoryöväri, Curly Dadanin kasvattipoika, sekä kuolleen "Tulinyrkki" Portgas D. Acen ja Sabon adoptioveli. Hänen tavoitteenaan on tulla Merirosvokuninkaaksi ja löytää legendaarinen aarre, One Piece, jonka jätti edellinen Merirosvokuningas, Gold Roger. Hän uskoo, että Merirosvokuningas tarkoittaa henkilöä, joka on vapain maailmassa. Hän on syönyt gumigumimarjan. Luffy on Olkihattupiraattien perustaja ja kapteeni sekä vahvin olkihatuista.

Luffylla on maailmanlaajuinen maine kyvystään aiheuttaa ongelmia sekä Kaappariloordien, merivoimien että maailmanhallituksen kanssa. Hän on saanut maineen "holtittomana", ja joissakin tapauksissa, "hulluna", hänen välikohtauksestaan Enies Lobbyssä, mentyään ja paettuaan Impel Downista ja liityttyään taisteluun Merivoimien Päämajassa. Hän on saanut mainetta olemalla ainoa merirosvo, joka ei pelkästään ole murtautunut kolmeen tärkeimpään valtion laitokseen, vaan myös pakenemalla niistä kaikista elossa. Mukaan lukien se, että hän löi Taivaslohikäärmettä täysin tietoisena seurauksista, samoin kuin hänen perintönsä on aiheuttanut Luffyn tuleen merkityksi "uhkatekijänä tulevaisuudelle", ansaiten Amiraali Sakazukin vihan, tehden Merivoimista hänen suurimman vihollisensa.

Tästä johtuen hän on saanut nykyisen kiinniotto palkionsa 400 000 000 berryä, yksi korkeimmista nykyisistä palkkioista ja entisistä palkkioista sarjassa. Voitettuaan Arlongin hän saavutti ensimmäisen kiinniottopalkkionsa, 30 000 000 berryä, joka oli East Bluen korkein palkkio. Luffyn toinen kiinniottopalkkio kasvoi 100 000 000 berryyn hänen voitettuaan kaapparilordi Sir Crocodilen. Enies Lobbyn taistelun voitettua Luffyn päästä oltiin valmiita maksamaan 300 000 000 berryä, sillä Luffy voitti CP9:n Rob Luccin ja julisti sodan Maailmanhallitusta vastaan.

UlkonäköMuokkaa

Monkey D. Luffyn tunnusmerkki on olkihattu. Se on peräisin legendaariselta Shanks Punatukalta, joka antoi sen Luffylle. Oljenväristä olkihattua kiertää punainen nauha. Luffylla on vasemmassa poskessaan silmän alla arpi, jonka hän sai iskemällä siihen kohtaan tikarilla todistaakseen merirosvoille kivunsietokykynsä ja rohkeutensa (tämä kohtaus leikattiin pois animesta sen pelossa että lapset matkisivat häntä). Hänellä on mustat hiukset ja suuret silmät.

Kuten useilla muilla päähahmoilla Luffylla on yllään yleensä samanlaiset vaatteet. Luffyn yleinen tavaramerkki on punainen edestä napitettu liivi ja polviin ulottuvat siniset shortsit yhdessä olkihatun kanssa. Jaloissaan hänellä on aina nauhasandaalit. Luffy kuitenkin pukeutuu eri tavalla pariin otteeseen. Esimerkiksi Drum Islandissa ja Alabastassa, joiden ilmaston takia Luffy joutui varustautumaan toppatakilla ja vastaavasti aavikkovarustuksella. Lisäksi Luffyn perinteisten liivin ja housujen väri on vaihtunut useampia kertoja. Enies Lobbyn aikana Luffyn housut ovat mustat ja niissä on sivutaskut. Thriller Parkissa liivi on oranssi ja housut ruskeanpunaiset. Sabaody saarilla housut ovat tummansiniset ja liivi on sininen. Impel Downissa liivi on turkoosi ja housut ruskeanpunaiset.

Eiichiro Oda on kertonut, että nimensä mukaisesti Monkey D. Luffyn eläinhahmo on apina. Lisäksi hän on kertonut, että Luffyn väri on punainen ja että Luffy tuoksuu lihalle, joka on lisäksi Luffyn lempiruoka.

Persoona ja suhteetMuokkaa

Luffy on Olkihattupiraattien kapteeni ja ystävä jokaisen sen jäsenen kanssa. Luffy ei ole kovin älykäs, hän on hyvin lapsellinen ja innostuu yksinkertaisistakin asioista. Muut Olkihatut kuitenkin kunnioittavat häntä, sillä hän on hyvä taistelija ja yksinkertaisesti hauska.

Luffy pitää kovasti syömisestä ja hänellä onkin melko venyvä vatsa, hän saattaa hotkaista taivashain kokonaan. Ennen Sanjin liittymistä Olkihattuihin oli Luffy vielä kohtuuruokainen, mutta Sanjin liityttyä Luffy alkoi syödä paljon enemmän.

Luffyllä on suurta seikkailunhalua, hän on optimisti ja tekee mitä tahansa suojellakseen ystäviään. Luffy ei pelkää juuri mitään, etenkään kuolemaa. Hän on valmistautunut kuolemaan unelmansa puolesta, mutta hän ei anna helposti periksi kuolemalle ja hän on selviytynyt hengistä monesta asiasta joka normaalisti olisi ollut tappavaa. Oletettavasti hänen elämänhalunsa on Luffyn isoisän antaman hengenvaarallisen koulutuksen seurausta. Vaikka meri on hänelle jonkinlainen vihollinen hänen syötyään pirunhedelmän, hän ei pelkää sitä, ja Luffy onkin Olkihattupiraateista se, joka joudutaan useimmiten pelastamaan vedenvarasta.

Luffy ei koskaan tapa vastustajiaan, vaikka he olisivat kuinka kylmäverisiä. Hän joko lennättää vihollisensa kauas tai hakkaa vastustajansa lähes kuolleeksi. Eloonjättämisessä on vain se huono puoli, että osa Luffyn vihollisista janoaa kostoa ja nykyäänkin mm. Buggy ja Alvida ovat hänen perässään. Luffyn periaate vihollisten henkiinjättämisessä on se, että he eivät pääsisi niin helpolla, vaan joutuisivat kestämään vammansa ja sen tuskan, että hävisivät jollekulle.

Luffyn unelma on löytää One Piece ja tulla Merirosvokuninkaaksi. Hän on tähän asti voittanut todella monta voimakasta vihollista.

Luffyn nykyisen imagon lisäksi myös hänen perheensä on suuri. Hänen veljekseen paljastui Alabastassa Valkoparran toinen varakapteeni Portgas D. Ace. Enies Lobbyn jälkeen paljastui, että merivoimien lippuamiraali Monkey D. Garp on hänen isoisänsä. Lisäksi paljastui, että Luffyn isä on jo kauan sitten Loguetownissa tavattu salaperäinen mies, Monkey D. Dragon, vallankumousjohtaja ja maailman ykkösrikollinen.

HistoriaMuokkaa

Luffyn äidin nimeä ei ole vielä sarjan kuluessa mainittu, mutta isänsä nimen hän sai tietää merirosvoksi ryhtymisensä jälkeen. Luffyn isoisä Garp haaveili Luffysta merivoimien sotilasta, joten Luffy koki ankaraa koulutusta nuoresta lähtien. Myöhemmin Garp jätti Luffyn ystävänsä Dadanin käsiin, joka jo tuolloin vastasi Acen kasvattamisesta.

Luffy ja ShanksMuokkaa

Kun Luffy oli vielä pieni lapsi, heidän kyläänsä pitivät tukikohtanaan Shanks Punatukan merirosvojoukkio. Kerran Shanksin joukkion ja Luffyn ollessa paikallisessa baarissa Luffy söi Shanksin joukkion varastaman pirunmarjan - GumiGumi- marjan jälkiruoaksi. Fuushaan vuoristoryövärit tulivat baariin ja halveksivat Shanksin joukkiota. He pyysivät emännältä riisiviinaa, mutta merirosvot olivat juoneet talon tyhjäksi. Shanks tarjosi Fuushaan vuoristoryöväreitten johtajalle viimeisen jäljelle jääneen pullon, mutta tämä roiski sen Shanksin päälle. Shanks ei puolustanut itseään tietäen vallan hyvin, että hän on ryöväriä vahvempi. Hän vain voivotteli sotkua ja pyysi siivota jälkensä. Ryövärit lähtivät höröttäen baarista.

Ryövärien ollessa toisen kerran baarissa, silloin kun Shanks ei ollut paikalla he haukkuivat piraatteja Luffyn kuullen. Luffy raivostui ja vaati ryöväreiltä anteeksipyytöä, mistä sitten seurasi tilanne, jolloin Luffy oli panttivankina ryöväreitten johtajan kynsissä. Shanks tuli pelastamaan hänet, joskin hän menetti toisen kätensä Merihirviölle. Sen jälkeen Shanksin joukkio lähti pois Fuushasta ja Luffy tajusi, että hänestä koituisi pelkästään harmia, eikä hän pystyisi puolustamaan itseään. Luffy ei siis enää vinkunut piraattien mukaan, vaan vannoi Shanksille, että hän kokoaa ainakin yhtähyvän joukon merirosvoja ja löytää suurimman aarteen, One Piecen. Silloin Shanks antoi olkihattunsa Luffylle. Shanks sanoi Luffylle:

   »"Jonain päivänä palautat minulle tämän olkihatun, suurena merirosvona. Se on lupaus, Luffy."»

Shanks tiesi jo silloin, että Luffystä tulisi jotain suurta, koska hän muistutti kovasti Shanksia pienenä.

Olkihattu LuffyMuokkaa

Lupauksen myötä hän raatoi kovasti ja onkin nyt tunnettu merirosvo Monkey D. Luffy joka tunnetaan paremmin "Olkihattu Luffynä", tai vain "Olkihattuna". Luffy ei kuitenkaan tyydy suurena merirosvona olemiseen vaan haluaa päästä merirosvokuninkaaksi. Monet eivät ota häntä vakavasti, sillä hän on 17-vuotias hieman hullu poika, kunnes näkevät hänen voimansa ja itsevarmuutensa. Luffyn isoisä harjoitti häntä heittämällä hänet syvään luolaan, jättämällä yksin pimeässä metsään ja sitomalla Luffyn ilmapalloihin jotka veisivät hänet korkeuksiin. Kaikki tämä jotta Luffystä tulisi vahvempi.

Jopa Merivoimat alkoivat ottaa Luffyä vakavasti kun hän kukisti Kapteeni "Kirveskäsi" Morganin ja tunnettuja merirosvoja kuten Buggy-pelle, Kapteeni Kuron, merirosvokapteeni Don Kriegin ja Arlong merenmiehen. Luffy sai 30.000.000 berryn kiinniottopalkkion Arlongin voitettuaan. Hänen etsintäkuulutuksensa kasvoi 100.000.000:een berryyn kun hän kukisti yhden Kaapparilordin, Sir Crocodilen ja sai Maailmanhallituksen huomion. Myöhemmin kun Luffy kukisti joukon CP9:n jäseniä Enies Lobbyssä hän sai 300.000.000:n berryn kiinniottopalkkion julistettuaan sodan Maailmanhallitusta vastaan. Vain kolme kiinniottopalkkiota tiedetään mitkä ovat suurempia kuin Luffyn ja ne ovat 340.000.000 berryä, Donquixote Doflamingo, Gecko Moria, 320.000.000 berryä ja kapteeni Kid 315.000.000 berryä. Kuitenkin monen todennäköisesti paljon vaarallisemman tyypin kuten Shanksin, Valkoparran ja Mihawkin kiinniottopalkkiot ovat vielä tuntemattomat. Luffyn kiinniottopalkkio nousi 400.000.000 berryyn MarineFord sodan jälkeen. Mikäli Luffyn taivaassa kukistama Ener olisi ollut maanpäällinen ja etsintäkuulutettu henkilö olisi Luffystä saatava summa varmasti tällä hetkellä yli 500.000.000 berryä koska Eiichiro Oda on kertonut, että Enerin päästä maksettaisiin maanpäällä 500.000.000 berryä.

Luffy on purjehtinut pitkin meriä ja päätynyt Grand Lineen jossa hän on tavannut monia vaarallisia vihollisia kuten Drum Islandissa Wapol, Alabastassa Sir Crocodile, Jayalla Hyeena-Bellamy Skypieassa Ener, Enies Lobbyssa CP9 ja vähän aikaa sitten Thriller Barkissa Gecko Moria ja Oars.

Tällä hetkellä Luffy on animessa juuri palannut takaisin Amazon Lily -saarelle piiloutumaan maailmalta ja toipumaan vammoista jotka sai MarineFord taistelusta. Mangassa oli 2 vuoden aikahyppy, jonka aikana Luffyn merirosvotoverit, ja hän itse harjoittelivat ja sopivat tapaavansa 2 vuoden kuluttua Sabaody-saaristolla. Sieltä he ryhmän yhteenpalaamisen jälkeen lähtivät Nereidisaarelle joka sijaitsee 10 kilometriä merenpinnan alapuolella.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki