FANDOM

Nami on animessa ensimmäisenä näytetty Olkihattupiraatti, jopa ennen Luffyä. Hän ei siinä vaiheessa tosin ollut vielä liittynyt. Ennen Namia liittyi Zoro. Mangassa Nami ensiesiintyi vasta Zoron jälkeen. Myöhemmin Nami erosi hetkellisesti Olkihatuista mutta liittyi lopullisesti Arlongin kukistamisen jälkeen sijoittuen viidenneksi Olkihattujen jäseneksi. Monet häntä tosin pitävät kolmantena. Nami on yksi parhaimpia (ellei jopa paras) navigaattoreista jotka nykyisin seilailevat Grand Linella. Hän on enemmän tai vähemmän heidän huoltopäällikkönsä ja rahastonhoitajansa kun he matkaavat Going Merryllä. Nami ensi alkuun ihmettelikin miten Luffy ja Zoro olivat selviytyneet ilman häntä.

Namilla on tatuointi vasemmassa olkapäässään. Tatuointi muistuttaa tuulihyrrää, jossa on mandariini (merkkejä Namin menneisyydestä). Hän sai tämän tatuoinnin erottuaan lopullisesti Arlongin piraateista poistattaen Arlongin tatuoinnin ja teettäen uuden tilalle. Arlongin parkista eteenpäin Nami alkaa käyttää keveämpää asustetta, kuten hihattomia paitoja koska ei ole enää salattavaa tatuointia. Myös alkuaikojen "saappaistaan" hän luopui. Namilla on jokaisessa eri "tarinaosassa" uudet vaatteet. Eiichiro Odalta on kysytty Namin vaatekokoa ja hän on kertonut sen olevan 37–22-34. Namin eläinhahmoksi on kuvattu kissa, hänen värinsä on oranssi ja Nami tuoksuu rahalle.

Persoona ja suhteetMuokkaa

Olkihattujen ainoat naisjäsenet Nami ja Nico Robin ovat molemmat Olkihattujen viisaimmat jäsenet. Nami on East Bluen kolmanneksi älykkäin. Ykkössijalla on Punatukka-Shanksin merirosvojen Ben Beckman ja toisena Tuhannen metkun Kuro. Hän on erittäin hyvä navigaattori ja hänellä on kyky tunnistaa ja analysoida pienimmätkin ilmanmuutokset joka pelastaa usein Going Merryn Grand linen myrskyiltä.

Nami kunnioittaa Luffyä johtajanaan mutta suuttuu usein Luffyn typerille ideoille. Siitä huolimatta Nami luottaa Luffyyn. Vaikka Nami kerran erosikin Olkihatuista, Luffy silti antoi Namin pitää huolta hänen tärkeästä olkihatustaan taistelun ajan. Nami on lähes aina se, joka käskee laivassa. Jos joku hölmöilee, Nami yleensä lyö. Usein Nami ei saa sanottua viimeistä sanaa Luffylle ja Usoppille, sillä he yleensä keksivät jotain muuta sillä aikaa kun Nami yrittää puhua heille järkeä. Hän on äitihahmo Olkihattujen joukossa ja hyvä ystävä Nico Robinin kanssa. Nico Robin on ainoa, jota Nami ei komentele ja hän pitää Robinia ainoana joka ymmärtää häntä.

Hän on ahne ja tekee mitä vain rahasta. Varastettuaan 8 vuotta rahaa Arlongille, Nami siinä ajassa kiintyi rahaan ja aarteisiin. Taivassaarella hän vastasi Luffyn kysymykseen: "Kumpi on tärkeämpää, seikkailu vai henki?" ja Nami vastasi: "Henki. Kakkosena tulee raha". Nami on loistava manipuloija ja käyttää Sanjin häneen kohdistuvaa rakkautta hyväkseen. Usoppin hän saa helposti taivuteltua parantelemaan hänen aseensa, kierrellen myös kustannuksista. Nami välttelee taistelemista ja on vähiten seikkailunhaluinen Olkihatuista. Saatuaan kuitenkin Usoppin valmistaman sääsauvan (Clima Tact), Nami on nähty tappelemassa koviakin vastuksia vastaan. Hän päätti ennen Alabastaa lopettaa pelastettavan neidon roolin.

Hänen kaksi lempiasiaansa ovat raha ja mikanit (mandariinit). Kyseisiin sitrushedelmiin hän on kiintynyt edesmenneen ottoäitinsä, Bellemeren vuoksi. Hänen kotikylältään tuodut mandariinit saattavat olla tärkeämpiä Namille kuin raha. Water 7:ssä hän halasi puita, ja oli hyvin onnellinen nähdessään niiden selvinneen. Hän ei siis ensimmäisenä kiinnittänyt huomiota rahoihin. Lisäksi Sanji oli jälkeenpäin vielä vihaisempi Frankyn tuhlaamista 200 miljoonasta berrystä kuin Nami (tämä saattaa osoittaa Namin tulleen vähemmän ahneeksi kuin vanhempi minänsä).

Namin unelma on piirtää maailmankartta, jota kukaan muu ei ole koskaan aiemmin tehnyt. Ensimmäinen Namin tekemä kartta oli hänen kotikylästään, Cocoyashi-kylästä.

Nami tuntuu pitävän muotia silmällä, sillä hän ei koskaan käytä samoja vaatteita kahdesti (Kuron osan jälkeen). Hän muistuttaa hieman Dragonball (Eiichiro Odan suosikkimanga) -sarjan Bulmaa, joka ei koskaan käytä kahdesti samaa hiustyyliä. Namilla on epäinhimillisen hyvä alkoholinkestokyky eikä häntä saa juotettua humalatilaan. Hän voitti Whiskey Peakillä 14 eri Baroque Worksin jäsentä alkoholinjuonnissa mutta pyörtyi lopulta (joko hämätäkseen palkkionmetsästäjiä tai onnesta voittamistaan rahoista).

MenneisyysMuokkaa

BellemereMuokkaa

Merivoimien naissotilas Bellemere löysi Namin kun hän oli vielä vauva taistelukentältä. Samalla hän löysi myös Nojikon, toisen tytön. Yhdessä heistä kasvoi läheisiä, ihan kuin oikea perhe. Monta vuotta myöhemmin heidän kotikyläänsä Cocoyashiin saapuu Merenmies-merirosvot joita johtaa Arlong. He valloittivat kylän ja vaativat maksun jokaiselta asukkaalta heidän hengestään. 100.000 berryä aikuisesta ja 50.000 lapsesta. Jos joku ei kykenisi maksamaan, hänet tapettaisiin. Bellemerellä oli vain 100.000 berryä rahaa joilla hän maksoi lapsensa. Vaikka aluksi muut kyläläiset yrittivät huijata Arlongia sanomalla, ettei Bellemerellä ole lapsia, Bellemere itse paljasti hänellä olevan. Niinpä Arlong ampui Bellemeren tämän lasten silmien edessä .

Nähtyään Namin piirtämän kartan Arlong kidnappasi Namin. Palattuaan takaisin kylään Nami oli Arlong-piraattien kartanpiirtäjä. Hän myös solmi sopimuksen Arlongin kanssa: Jos hän maksaisi Arlongille 100.000.000 berryä, Nami voisi ostaa kotikylänsä itselleen ja näin vapauttaa kylän Arlongin hampaista. Tämä toi kyläläisille toivoa, mutta he olivat siitä huolimatta vihaisia Namille hänen liityttyään Arlong-piraatteihin. Nami suuttui ja sanoi selviävänsä tehtävästä ilman heidän apuaankin. Niinpä Nami piirteli karttoja ja varasti aarteita merirosvoilta kahdeksan vuoden ajan, jotta hän saisi rahat kasaan.

Luffyn tapaaminenMuokkaa

Nami tapasi Luffyn Orange-kaupungissa (Buggyn osassa), jota Buggy terrorisoi. Nami liittyi Luffyn joukkoon saadakseen lisää aarteita. Animessa Nami tapasi Luffyn ensimmäisen kerran molempien pelastautuessa Alwildan (Alvida) ryöstöpuuhien alla olevasta laivasta. He eivät kuitenkaan vaihtaneet sanaakaan keskenään.

Kelluvalle Baratie-ravintolalle päästyään Nami ryösti heidän laivansa ja kaikki aarteet. Hän palasi Arlong Parkille, eikä hänellä ollut enää kuin 7 miljoonaa berryä kerättävänä, kunnes korruptoitunut merivoimien kapteeni Nezumi (suom. Hiirelä) tuli ja takavarikoi kaikki Namin keräämät aarteet. Näin Arlong saisi pidettyä Namin miehistössään rikkomatta sopimusta.

Lopulta Luffy selviää Baratielta muiden kanssa Cocoyashi-kylään ja löysivät Namin puukottamassa olkapäänsä Arlong-piraattien merkkiä ja kiljuen Arlongin nimeä raivoissaan. Nami oli jo kerran jättänyt Luffyn joukon ja aluksi vaatikin Luffyn lähtemään mutta lopulta pyysi apua. Luffy antoi olkihattunsa Namille ja Zoron, Usoppin ja Sanjin kanssa he lähtivät rökittämään Arlongia. Olkihatut voittivat Arlong-piraatit ja Nami hänen kylänsä mukaan lukien pääsivät vapaaksi. Nezumi halusi välttämättä sanoa vielä viimeiset sanat asiaan koskien ja Nami antoi turpasuihkun Nezumille vaatien rahansa takaisin. Nami sai rahat, mutta jätti ne kyläläisille ja liittyi uudestaan Olkihattuihin. Hän ei halunnut sanoa hyvästejä kyläläisilleen ja ryösti juostessaan Going Merryyn kyläläisten lompakot. Sanji katseli rakastuneesti Namia, Zoro sanoi Namin melko varmasti pettävän heidät uudestaan, Usopp sanoi ettei Nami ole yhtään muuttunut, ja Luffy nauroi.

Mangaluvussa #435, Nami sai hänen ensimmäisen kiinniottopalkkionsa, 16.000.000 berryä, sama kuin merirosvokapteeni Kurolla. Lisäksi Namin kiinniottopalkkio on suurempi kuin esim. Buggyn. Nami ei tuntunut olevan järin iloinen jouduttuaan etsintäkuulutetuksi. Hän kuitenkin sanoi, että onneksi kuva hänestä on sentään hyvä. Namia oltiin huijattu poseeraamaan kameran edessä, kuvaajan väittäen olevan W7 reportteri. Hänen kotikylässään Genzo (Namin ja Nojikon Bellemeren korvike, isähahmo) sanoi Namin näyttävän liian eroottiselta etsintäkuulutuksessaan. Nojiko taas ihmettelee, miksi Genzolla sitten on Namin etsintäkuulutuksen kuva seinällään, suurennettuna.

Taidot ja voimatMuokkaa

Nami on todella hyvä navigaattori ja hänen avullaan Olkihatut ovat onnistuneet välttämään uskomattoman hyvin Grand Linen vaaroja, kuten esimerkiksi pyörremyrskyjä. Hän on myös todella hyvä varas joka pystyy varastamaan pienesineitä taskuista uhrien huomaamatta mitään.

Usein Nami päätyy taistelemaan naispahiksia vastaan. Hän käytti taisteluissa ensi alkuun keppiä jonka voi taittaa kolmeen osaan. Myöhemmin Alabastassa Usopp luovutti Namille säiden haltijan, Clima Tactin joka koostuu myös kolmesta yhteen taitettavasta osasta. Ase on tosin melko lailla hupikäyttöön suunniteltu joka haittaa Namia taisteluissa. Hän joka tapauksessa onnistui kukistamaan yhden voimakkaimmista (toisiksi voimakkain naisjäsen) Baroque Worksin agenteista,Miss Doublefingerin, sen avulla. Myöhemmin Nami kukisti Gan Fallin avustuksella kaikkivaltias Enerin suojelijat. Kaksosten nimet olivat Hotori ja Kotori.

Myöhemmin Usopp kehitti Namille "täydellisen Clima Tactin", käyttäen hyödykseen taivassaarelta tuotua diaalia. Tämän avulla Nami pystyy taistelemaan helpommin suuria vihollisjoukkoja vastaan. Lisäksi hän kukisti täydellisen Clima Tactin avulla CP9:n jäsenen, Kalifan.

Namin voimakkaimmissa hyökkäyksissä hän usein tekee pilven kosteudella sekä kylmällä ja kuumalla ilmalla. Sen jälkeen hän sähköistää pilven ja salama osuu vastustajaan. Hän voi myös käyttää sauvan kahta ensimmäistä osaa bumerangina. Lisäksi hän voi heijastaa itsestään kangastuksia joilla hämätä vastustajia. Täydellisestä Clima Tactista ei ole paljastunut vielä yhtään leikkimiseen tarkoitettua toimintoa joten Usopp on luultavasti ne poistanut. Miss Doublefingerin kukistanut Tornado Tempo on myös todennäköisesti poissa koska se oli vain kertakäyttöinen hyökkäys. Tornado Tempo -iskussa aseen kärjestä pamahtaa ulos kaksi käkeä jotka kietoutuvat vastustajan ympärille ja aseen alkaessa kiertää hurjaa vauhtia myös vastustaja alkaa pyöriä. Lopuksi kärkiosa Clima Tactista pamahtaa irti muusta osasta ja vastustaja lentää pyörteessä. Entisessä Clima Tactissa oli myös toimintoja, joilla saada kukkia poksahtamaan esille aseen kärjestä ja lintuja lentämään Clima Tactin sisältä. Lisäksi Usopp on saanut kokonaisen vieterin ja nyrkkeilyhansikkaan mahtumaan Clima Tactin sisään

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki